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Intercultural Entrepreneurship: Exploring a Terra Incognita
- Author
- published
- 2023
- size
-
27 - 45
- keyword(s)
-
Biculturality
Bikulturalität
Cross-Cultural Management
Entrepreneurs
Entrepreneurship
Intercultural Entrepreneurship
Intercultural Entrepreneurship
Interkulturelles Management
Migrantische Entrepreneure
- abstract
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Die bisherige international ausgerichtete Entrepreneurship-Forschung beschäftigt sich hauptsächlich mit kontrastiven und statischen Wertevergleichen. Vernachlässigt wird jedoch eine kontextualisierte und systemische Sichtweise, die das soziokulturelle Umfeld von Entrepreneuren und ihre spezifischen Ressourcen berücksichtigt. Bisher ist dies auch ein nicht erforschter Bereich des interkulturellen Managements. Da interkulturelle Phänomene eine zentrale Rolle für Entrepreneure und Start-ups spielen, ist das neue Praxis- und Forschungsfeld des Intercultural Entrepreneurships bedeutend und notwendig. Es erscheint daher sinnvoll, die beiden Felder interkulturelles Management und Entrepreneurship zusammenzuführen. Die Forschung interessiert sich für Auswirkungen on Kultur und interkulturellen Interaktionen auf Entrepreneurship. Der Praxis ist daran gelegen, die zahlreichen (inter)kulturellen Ressourcen on Entrepreneuren zielgerichtet für die unternehmerische Wertschöpfung zu nutzen. Anhand des Unternehmensfallbeispiels BioNTech des deutsch-türkischen Entrepreneur-Paares Uğur Şahin und Özlem Türeci illustrieren wir diese Verknüpfung on Entrepreneurship und interkulturellem Management.
The internationally oriented entrepreneurship research to date is mainly concerned with contrastive and static value comparisons. Entrepreneurship research so far neglects a contextualized and systemic view that considers the socio-cultural environment of entrepreneurs as well as their specific resources. At the same time, this is also an unexplored area of intercultural management. However, intercultural phenomena play a central role for entrepreneurs and start-ups, which makes the new practice and research field of intercultural entrepreneurship indispensable. This is why it is highly relevant to merge the two fields of intercultural management and entrepreneurship. On one hand, researchers are interested in the effects of culture and intercultural interactions on entrepreneurship. Practitioners on the other hand can use the numerous (inter)cultural resources of entrepreneurs for entrepreneurial value creation. We illustrate this link between entrepreneurship and intercultural management through the case study of the German-Turkish entrepreneurial couple Uğur Şahin and Özlem Türeci and their company BioNTech.
- rubric
- Articles