- A-Z
- Interculture journa...
- Jahrgang 22
- Ausgabe 39
- ECILP – European Ce...
- Author
- Other
- published
- 2023
- size
-
125 - 150
- keyword(s)
-
Certificate
Intercultural Learning Professionals
Intercultural Learning Professionals
Intercultural Training
Interkulturelles Training
Selbsttest
Self Test
Transparency
Transparenz
Zertifikat
- abstract
-
In den letzten Jahren haben sich Sichtweisen und Zugänge zur Erforschung interkultureller Kompetenzen deutlich verändert. Aufgrund zunehmender Differenzierung der Definition(en) des Forschungsgegenstandes selbst sowie der Diversifizierung von Vermittlungstätigkeiten wie Trainings, Coachings, Beratungen etc. wird nicht mehr allein der kognitive Aspekt in den Vordergrund der Kompetenzen interkulturell Berufstätiger gestellt; vermittelt werden ebenfalls Aspekte von Erfahrung, Verhalten, praktischen Fähigkeiten, (Selbst-)Reflexion u.v.m. Als Konsequenz daraus ergibt sich, dass Berufstätige im interkulturellen Kontext über Kompetenzen verfügen sollten, die über den – lange Zeit erfolgreich gelehrten – kognitiven Ansatz, Länder miteinander zu vergleichen, hinausgehen. Umso mehr gilt dies für diejenigen, die interkulturelle Kompetenzen lehren und vermitteln. Diese Anforderungen auf europäischer Ebene sicherzustellen und sichtbar zu machen, ist das Ziel des durch die Europäische Union geförderten Projektes ECILP (European Certificate for Intercultural Learning Professionals).1 Durch die Schaffung eines europaweiten Zertifikats für Berufstätige im interkulturellen Kontext soll diesen, vor allem in der Bildung Tätigen, ermöglicht werden, eine konkrete Einschätzung ihrer interkulturellen Kompetenzen vorzunehmen, um Anforderungen der internationalen Wirtschaft, Verwaltung, sozialen Arbeit etc. entsprechen zu können. In diesem Artikel werden die Zielsetzung des Zertifizierungsrahmens vorgestellt und seine Hauptelemente beschrieben.
The field of intercultural competences has changed significantly in recent years. Due to an increasing differentiation of the definition(s) of the research object itself as well as the diversification of facilitating activities such as training, coaching, counselling, etc., the cognitive aspect is no longer the sole focus of the competences of intercultural professionals; aspects of experience, behaviour, practical skills and self-reflection etc. are also taught. Consequently, professionals in the intercultural context should have competences that go beyond the cognitive approach of comparing countries, which was successfully taught for long time. This applies even more to those who teach and impart intercultural competences. In order to ensure these requirements at the European level and to make them visible, the ECILP (European Certificate for Intercultural Learning Professionals) project, funded by the European Union, aims to create a Europe-wide certificate for professionals working in an intercultural context). It will enable especially trainers, coaches, mediators, etc. to assess their intercultural competences to meet today’s requirements in international economy, administration, social work and other fields. The project’s objective is to create a European certificate for Intercultural Learning Professionals. The article presents the objective of the certificate and describes its main elements.
- rubric
- Articles