• journals@UrMEL
  • UrMEL
  • Imprint
  • Privacy
  • Login
    • DE
  • advanced search
Search the entire inventorySearch within the journalSearch within the volume
  1. A-Z
  2. Interculture journa...
  3. Jahrgang 10
  4. Ausgabe 14
  5. Im Auftrag der Kult...
  1. « Zurück
  2. Weiter »
Im Auftrag der Kulturvermittlung? Interkulturelle Kompetenz und Fremdheitsdarstellungen in den James-Bond-Filmen / Christoph Barmeyer, Jörg Scheffer
Other

Bridging Cultural Gaps? Intercultural Competence and Portrayals of Otherness in James-Bond-Films

Author

Barmeyer, Christoph I.

Scheffer, Jörg

published
2011
size

3 - 23

keyword(s)

cinematic portrayal

Fremdheitsvermittlung

intercultural competence

intercultural education

Interkulturelle Kompetenz

James Bond

James Bond

Kulturrepräsentation

abstract

Filme vermitteln Sichtweisen auf die Welt. Die überaus verbreitete und seit Jahrzehnten erfolgreiche Serie der James- Bond-Filme kann als besonders einflussreiches Medium der Weltbildvermittlung gelten. Aufgrund der Handlungen in verschiedenen Erdregionen wird dem Zuschauer nicht nur kulturelle Fremdheit vorgelebt, sondern auch immer wieder die Fähigkeit eines reisenden Agenten gezeigt, mit kultureller Alterität erfolgreich umzugehen. Aus interkultureller Perspektive stellt sich dabei allerdings Frage, ob dies tatsächlich im Sinne einer interkulturellen Kompetenzvermittlung geschieht. Auf der Grundlage einer Auseinandersetzung mit dem Konzept der interkulturellen Kompetenz analysiert der Beitrag kritisch Bonds Kulturkontakte, ihre filmische Darstellung und ihre Implikationen für die interkulturelle Bildung einer weltweiten Fangemeinde.

Films communicate views on the world. The James Bond film series, which has been hugely successful and popular for decades, can be seen as a particularly influential medium of conveying world views. Based on the plots taking place in different regions of the earth, the audience is confronted not only with cultural foreignness, but also with the ability of the traveling agent to deal successfully with cultural differences. From an intercultural perspective, the question is nevertheless raised if intercultural competence is in fact communicated here. Based on this concept of intercultural competence, the article undertakes a critical analysis of Bond´s cultural encounters, their cinematic portrayal as well as their implications for the intercultural education of his international audience.

rubric
Articles