- A-Z
- Interculture journa...
- Jahrgang 19
- Ausgabe 33
- Gestaltung virtuell...
- Other
-
Design of virtual collaborative team work using the example of the simulation game Megacities. Consequences for future moderation from a German-Chinese perspective
- Author
- published
- 2020
- size
-
27 - 42
- keyword(s)
-
complexity
Diversität
diversity
Komplexität
Lehr- und Lernkultur
Mehrsprachigkeit
multilingualism
teaching and learning culture
Virtual simulation game
Virtuelle Planspieldurchführung
- abstract
-
Planspielkonzepte erfreuen sich in verschiedenen Bildungskontexten zunehmender Beliebtheit. Dieser Praxisbeitrag aus dem Hochschulbereich zeigt, welche Erfahrungen acht Studierende an der Beijing Foreign Studies University und sechs Studierende an der TU Darmstadt im Rahmen der Durchführung des online-basierten standort-übergreifenden Planspiels Megacities (Bolten 2015) gemacht haben. In den Interviews wurden die Teilnehmenden zu ihrem Umgang mit offenen Lernszenarien, Komple-xität, Unsicherheit und Unbestimmtheit, Differenz und sprachlichen Machtungleich-gewichten im Rahmen der digitalen Kooperation befragt und wie sich dies auf ihr Handeln und das Miteinander mit den anderen Teammitgliedern im virtuellen Raum ausgewirkt hat.
Simulation games are becoming increasingly important in various educational contexts. This practical contribution from the university educational sector shows what kind of experiences eight students from Beijing Foreign Studies University and six students from the Technical University Darmstadt gained in the context of the implementation of the online-based cross-cultural simulation game Megacities (Bolten 2015). In the interviews, the participants were asked about their handling of complexity and open learning scenarios, uncertainty and vagueness, difference and linguistic power imbalances during the digital cooperation and how this affected their agency with other team members in the virtual space.
- rubric
- Articles