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A Genuine ‘Miteinander’: On Becoming a Team in an International Virtual Simulation Game / Luisa Conti, Milene Mendes de Oliveira, Barbara Nietzel
Other

Ein echtes Miteinander: Erkenntnisse aus einem internationalen virtuellen Planspiel

Author

Conti, Luisa

Mendes de Oliveira, Milene

Nietzel, Barbara

published
Sun May 29 2022
size

189 - 209

keyword(s)

diversity

Diversity

gamebased learning

game-based learning

intercultural collaboration

interkulturelle Zusammenarbeit

lingua franca

Lingua franca

virtual teams

virtuelle Teams

abstract

Megacities is a simulation game which uses the Internet as a transnational virtual space for developing intercultural competence, thereby fostering intercultural dialogue. The experience of over a hundred people of several nationalities in this simulation game is at the core of this study, which aims to understand how individuals succeed in creating a genuine ‘Miteinander’ despite language barriers, the constraints of virtual communication, and expected cultural differences. ‘Miteinander’ is a German word which combines the concept of collaboration with that of cohesion. The introduction of this term allows us to further clarify the focus of this investigation, which aims to observe how a diverse group becomes a team in an online environment. This study is a qualitative one and its corpus is composed of reflection sheets in which participants share the feelings, thoughts and perceptions they had before, during, and after their experience in the game Megacities. The analysis of the data revealed that participants had similar fears and perceptions, despite their diversity. Out of their reflections, an interplay of factors related to individual, social, and technical-organizational dimensions emerges. Two factors which have a particularly high impact on the process of building trust and creating culture are looked at in depth in this paper: language and the virtual setting of communication.

Megacities ist ein Planspiel, das das Internet als transnationalen virtuellen Raum nutzt, um interkulturelle Kompetenz sowie interkulturellen Dialog zu fördern. Erfahrungen von über hundert Teilnehmenden unterschiedlicher Nationalitäten, die an diesem Planspiel teilgenommen haben, stehen im Mittelpunkt dieser Studie. Ziel ist es zu verstehen, wie es trotz Sprachbarrieren, Virtualität und erwarteter kultureller Unterschiede gelingt, ein echtes ‚Miteinander‘ zu schaffen: Wie wird eine internationale Gruppe in einer Online-Umgebung zu einem Team? Bei dieser Studie handelt es sich um eine qualitative Studie, deren Korpus aus Reflexionsbögen besteht, in denen die Teilnehmenden ihre Wahrnehmungen, Gedanken und Gefühle vor, während und nach ihrer Erfahrung in Megacities mitteilten. Die Analyse der Daten ergab, dass die Teilnehmenden trotz ihrer Verschiedenheit ähnliche Gefühle und Wahrnehmungen hatten. Aus ihren Reflexionen geht ein Zusammenspiel von Faktoren hervor, die sich auf eine individuelle, eine soziale und eine technisch-organisatorische Dimension beziehen. Zwei Faktoren, die besonders großen Einfluss auf den Prozess der Vertrauensbildung und der Entstehung einer gemeinsamen Kultur haben, werden in diesem Beitrag näher beleuchtet: Sprache und Virtualität.

rubric
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